donderdag 21 januari 2010

Het maken van een formulier in Acrobat (ook rekeningen)

In Acrobat 9 is het mogelijk je rekening zo te maken dat het een invulblad wordt waarbij adresgegevens, getallen etc. in te vullen zijn. Daarbij is het mogelijk dat bijvoorbeeld uren en uurtarief automatisch vermenigvuldigd worden. Optellen van bedrage kan ook.

1. Maak een briefpapier in word of Indesign en sla deze op als PDF.
2. Open de PDF in Acrobat.
3. Kies forms > start form wizard


4. Voeg tekstvlakken toe, benoem deze. (icoon boven in balk)

5. Als je dubbel klikt op het nieuwe tekstvlak dan kun je aan dat vlak allerlei mogelijkheden toekennen waaronder calculate (berekenen).
Hier moet je ieder vak "aanwijzen/ actief maken"
Kies voor " value is the +/- of the following fields > pick (pik het eigen vlak)
Het vlak waarin uiteindelijk de rekensom plaats moet vinden moet
Kies voor " value is the +/- of the following fields > pick (de te berekenen vlakken)



In de preview kun je controleren of het werkt.
Je kunt het formulier nu opslaan.

Met deze formulierenfunctie kun je ook enquetes maken en versturen.
De antwoorden kunnen zelfs automatisch in een tabel gezet worden.

Meer weten of het allemaal voorgedaan krijgen kijk op adobe tv. (diverse tutorials)