maandag 25 oktober 2010

Dag 2 MAX

Vandaag een dag speciaal voor het onderwijs. Het uitwisselen van ervaringen in middagsessies van 25 minuten durende presentaties en een algemeen ochtend gedeelte.



Net vandaag heeft adobe een nieuw software-pakket gelanceerd in beta: "Rome". Dit is het eerste pakket dat speciaal voor het onderwijs ontworpen is. Je kan het zowel online als op een computer gebruiken. Het is te vinden op: http://rome.adobe.com/education/



Wat kun je ermee? Het is een beetje van alles. Je kan verslagen maken interactief voorzien van geluid, beeld en animaties. Websites, beelden bewerken en presentaties maken. Dat alles bewaren als flash of (interactief) PDF. Hierbij kun je gebruik maken van eigen beelden, tekenen of beelden van het Internet. Ik heb vannacht al eens 2 uur het een en ander uitgeprobeerd. Het programma werkt erg gemakkelijk. Maar ik denk wel dat dit komt omdat ik al met Adobe programma's gewerkt heb. Dat is misschien ook de valkuil. Sommige dingen werken niet zoals ik gewend ben. Gewoon een enter indrukken bijvoorbeeld als ik "ok" wil zeggen wilde het niet doen. Ik ben benieuwd wat er gebeurd als ik mijn kinderen (10 en 12) eraan zet.







Voor het onderwijs heeft adobe een community waarvan je lid kunt worden. Hier kun je ideeën en lesmateriaal uitwisselen.
http://edexchange.adobe.com/pages/home



Verschillende kennisgebieden. (Fotografie staat onder "digital art en media")




Tussendoor krijgen we gelukkig wat voedsel.

en koffie

en dan wordt het weer serieus


Een aantal van de ochtendsprekers uitgelicht:

Michael Gough laat ons allerlei spannende dingen zien die nog niet bestaan maar die wel de verbeelding behoorlijk prikkelen. Ik wil er nu al mee gaan spelen. Een voorbeeld: hij tekent op een tablet zoals ik in een blackbook doe; zijn vinger als potloot of kwast gebruikend, over beelden heen.

Mark Shufflebottom verteld over de universiteit waar hij werkt en waar ze en master opleiding hebben die je zelf samen kunt stellen. Bijzonder is dat je 6 vakken moet volgen. Ze starten iedere 3 maanden. Tussendoor kun je best een jaar helemaal niets doen. Het is alleen bedoeld voor mensen die al minimaal 2 jaar in de praktijk werken. http://mixtape.bournemouth.ac.uk

Anuja Dharkar legt uit wat ACA is. Een examen voor leerlingen in de pakketten: PS, DW, Fl, Pr. Ik zie het wel zitten de leerlingen een examen af te laten nemen op deze manier. Maar het is echt stervens duur.

Het verhaal van Greg Rewis en Stefanie Rewis (die elkaar vorig jaar op de MAX hebben leren kennen) gaat mijn petje deels te boven. HTML5 en CSS3. Voor hun het onderstaande plaatje.


Het middagprogramma heeft als doel:


Het systeem: er zijn een aantal docenten van diverse opleidingen die iets vertellen over hun opleiding, een techniek, de studenten etc. Vooraf moesten we inschrijven voor de diverse sessies die 25 minuten duren met 5 minuten tussendoor om te verplaatsen naar een ander lokaal. na een paar sessies een kleine pauze tussendoor (die genbruikt wordt om uitgelopen sessies op te vangen of snel even na te vragen hoe de andere sessies waren bevallen.



Er werden 3/4 verschillende presentaties tegelijkertijd gedaan. Ik heb een aantal leuke sessies gehad.

Onze belgische collega's (Klaus en Jynse) uit Kortrijk lieten ons aan de hand van een voor dit evenement ontworpen spel zien hoe je kunt animeren voor verschillende platvormen. Het spel "monkey dance" hopen ze uiteindelijk ook echt op de markt te zetten; we houden het in de gaten. Ze laten een aantal handige tijd sparende handelingen zien in flash tijdens een vlotte presentatie.
Nieuwe mogelijkheden met de bone-tool, motion presets en tekst) Helaas heb ik die van hun 2 andere collega's (zelfde school gemist want die was, van horen zeggen, ook geweldig.


Peter Patche New York laat zien hoe hij 3d objecten print en welke resultaten de leerlingen daarmee krijgen. Zijn werkwijze voor eigen werk vindt ik erg grappig. Hij spreekt een woord in. De grafiek die dat oplevert in soundbouth zet hij om in vectoren m.b.v. Illustrater en dat plaatje wordt in Photoshop omgezet in een 3D object en opgeslagen. Het probleem van Photoshop is dat het 3D object niet helemaal heel wordt (er vallen gaten in). M.b.v. een aantal programma's kun je dit repareren en het eindresultaat wordt naar de 3D printer gestuurd.

Maija Burnett geeft les aan een animation opleiding waar alle grote der aarde komen spreken. 6 uur per week 4 jaar lang krijgen leerlingen tekenen. Daarnaast krijgen ze vakken als design, digitaal tekenen, pakketten, film productie en een verhaal vertellen. De studenten maken ieder jaar één film p.p. Een klas telt 10 tot 12 leerlingen. Met regelmaat houden de grote jongens er een lezing of workshop om de leerlingen te inspireren. Een film zien? http://vimeo.com/calarts

Vancouver film school heeft een verhaal waarbij ze 120 leerlingen samen laten werken aan 1 product op mobile devices: een transmedia magazine, multidisciplinair. De discipline: schrijven, games, video, animatie, 3D, multimedia en visualiseren. Zien is geloven?
http://www.dailymotion.com/video/xfbaqj_compendium-dagon-y-vancouver-film-s_shortfilms

Brian Klaas verteld iets over Adobe presenter. Helaas krijgen we het programma zelf niet te zien maar we horen wel wat hij er mee doet. Ze bieden uitsluitend on-line onderwijs over de hele wereld aan kinderen van bijvoorbeeld diplomaten. Ze benaderen iedere les als een Hollywood productie waarbij het proces om tot een les te komen belangrijk is. (Verbaasd dat hij uit de theaterwereld komt?) De les wordt "exprience design".



Wat hij verteld is niet nieuw, maar op een rijtje kan het gemakkelijk zijn.
* Samenhang in verhaal maar ook in vormgeving
*Aalle lessen opdelen in stukken van 15 tot 20 minuten
* 2/3 minuten per dia maximaal
* Tempo wisselingen inbouwen
* Minder is meer: niet te druk
* Zwart en witruimte ook gebruiken daardoor wordt er geluisterd (niet te vaak gebruiken)
* Maak plaats/tijd voor reflectie en bouw stilte momenten in
* Filmpjes elders online zetten
* Bouw knoppen in die de student in moet toetsen alvorens door te kunnen gaan.





Als de sessies afgelopen zijn hebben we een uurtje om eten naar binnen te schuiven voordat het avondprogramma om 7 uur begint: de uitreiking van de ADAA awards.



Over de awards: deze is op te splitsen in 3 categorieën met voor diverse disciplines een prijs:
* interactieve media
- Browser-Based Design,
- Non-Browser Based Design,
- Application Development,
- Mobile Design,
- Installation Design
* video en motion
- Animation,
- Live Action,
- Motion Graphics
* traditional media
- Illustration,
- Packaging,
- Photography,
- Print Communications
Bijna allemaal richtingen die we op school hebben dus.....

Wij kregen van elke discipline de 3 finalisten te zien die allemaal, samen met een docent over waren gevlogen.