zaterdag 16 oktober 2010

Vormgeving

Er is mij gevraagd eens iets te schrijven over vormgeving in de fotografie. Nu is mijn stelling: "Vormgeven begint daar waar de regels eindigen".

Toch wil ik wel een paar dingen vertellen die je tijdens het fotograferen kunt toepassen en die je kunnen helpen in situaties dat je het niet meer weet.

Fotografie gaat over techniek en vormgeving. Een paar vormgevingaspecten zijn het rechtstreekse gevolg van de techniek. Denk aan scherptediepte en bewegins(-onscherpte).

Ik ga deze keer in op lijnen en vlakken.

Vlakverdeling:
Belangrijk in de vormgeving is de vlakverdeling: zet de camera eens op zwartwit. Zwart wit moet je "anders kijken". Zwart wit gaat over vlekken, de verdeling in het vlak en over lijnen. (Als je in RAW fotografeert behoudt je toch de kleurinformatie, terwijl je in zwartwit veel beter naar de vlakverdeling kijkt).
Kleurenfotografie gaat over details

Als je zou schilderen dan heb je een doek wat je moet vullen. Daar ben je een hele tijd mee bezig. Als fotograaf moet je hetzelfde "doek" vullen met dat verschil dat je het vaak in fracties van een seconde moet doen.

Lijnen: je creƫert rust in een beeld door gebruik te maken van evenwijdige lijnen. Je kader zelf zijn 2 horizontale en 2 verticale lijnen. Zet je daarbinnen ook lijnen van bijvoorbeeld gebouwen evenwijdig aan die lijnen dan geeft dat rust. Schuine lijnen staan voor beweging.

Hier zijn de lijnen van de bank evenwijdig aan die van de zijkant van de foto. Je ziet dat het uitmaakt of de bank boven of onder in beeld staat.

Het standpunt:

Gefotografeerd van boven (vogelvluchtperspectief) lijkt iets vaak kleiner, minder belangrijk, jonger.


Neutraal standpunt.


Van onder gefotografeerd lijken dingen vaak groter, belangrijker. Het is soms ook een methode om drukke achtergronden weg te krijgen.

Wat zet je in beeld:
Mensen zijn gewent om alles maar in beeld te zetten. Dat is helemaal niet nodig. Onze ogen maken het beeld vaak af. een zadel van een fiets is genoeg voor de toeschouwer om te weten dat er een fiets is. Waarom zou je een bank helemaal in beeld zetten als een stukje bank ook al genoeg om er een bank in te herkennen. Je geeft de kijker darmee de mogenlijkheid iets zelf in te voegen.

Welke van deze 4 foto's vind je de beste en waarom?

Je kan van alles een interessante foto maken. Probeer het maar eens.
Hier heb ik dat geprobeerd met een houten plank. door details te fotograferen, overzichten.
Daarbij een aantal tips:
* Let op de lijnen.
* Probeer verschillende standpunten.
* Lijnen die in de hoeken uitkomen werken bijna nooit.
* Zet het onderwerp eens uit het midden.
* Gebruik eens gewoon een standaardlens. Je moet dan zelf meer werk verrichten waardoor je bewuster kijkt.


Onderwerp in het midden.


Onderwerp uit het midden.


Detail scherp op achtergrond.


Detail scherp op voorgrond.



Camera schuin, lijn niet eindigend in een hoek.


Camera schuin, lijn eindigend in een hoek.


Kader staand.


Iets van onder uit het midden waardoor de lucht en de achtergrond mee gaat helpen


Nog meer van onder zodat het gat vrij is.


Onderwerp links van het midden waardoor het iets dierlijks krijgt. De achtergrond is nu ook mooier.(Vind ik zelf).