zondag 13 februari 2011

effect: blenden

Een eenvoudige functie om dingen vrijstaand en/of transparant te maken binnen een montage gebaseerd op tinten in een foto.

Om het uit te leggen heb ik deze, niet echt ingewikkelde of geweldige montage bedacht.
Maar wel verduidelijkend hoop ik.

1. Het raampje (bovenin) wil ik transparant maken zodat de wolken zichtbaar zijn.
2. Ik wil de kranten-standaard rechts deels achter de wolken laten verdwijnen.




Om te beginnen heb ik 3 lagen zoals hier te zien is. Het venster wat ik transparant wil hebben staat een losse laag.

Nu ga ik naar> effecten> blending options





Onderin dit venster staan 2 schuifjes. De bovenste zorgt dat er transparantie ontstaat waardoor de lagen eronder zichtbaar wordt. De onderste zorgt ervoor dat delen van de onderste laag als het ware dominant worden ten opzichte van de laag erboven; dus zichtbaar worden.

Haal ik de lichte tinten uit de bovenste laag weg dan zie ik daardoor de laag eronder op die plek.

Ik verschuif hiervoor het driehoekje van de lichte tinten.  Mooie overgangen krijg ik door op het driehoekje te gaan staan met de "alt / option" ingedrukt waardoor ik het driehoekje uit elkaar kan schuiven.
















Vervolgens voeg ik de bovenste 2 lagen samen.












Nu wil ik de wolken naar voren brengen.
Dit doe ik door juist de onderste schuiven te gebruiken.