woensdag 9 februari 2011

Probeersel

Een hele tijd geleden heb ik deze foto gemaakt in Milaan. Wat me aan de situatie aanstond was het feit dat de vrouw en het gebouw door de kleur bijna in elkaar overgingen.

Wat nu als de steentjes van het gebouw ook op de vrouw lopen?
Wordt het effect dan versterkt?
(nog niet helemaal af in de details).

Maar een korte beschrijving van wat ik gedaan heb:


Hoe heb ik dit gedaan? 


1. Ik heb het beeld uitgeknipt m.b.v. een pad > dit in een nieuwe laag geplaatst (na verfijning van de selectie met refine selection) en de achtergrondlaag opgevuld met fill & >content aware. Ook ben ik stukken perspectivisch gestempeld met filter > vanashing point om ervoor te zorgen dat de bovenste raampjes weg zijn.




2. Ik heb een stuk uit het gebouw gekopieerd naar een nieuwe laag en deze met transformatie rechtgezet. Van dat stuk muur heb ik een patroon gedefinieerd.
















3. Vervolgens heb ik een ruime langwerpige selectie gemaakt rondom het beeld en deze gevuld met het zelfgemaakte patroon. Met transform> warp is de selectie verbogen om de lijnen van het beeld te kunnen vormen.





4. Nu heb het beeld als patroon en moet ik het beeld zelf nog zichtbaar krijgen.
De laag met het beeld heb ik gekopieerd en boven die met het patroon geplaatst. De blending modus op multiply en de opaciteit verschoven. Het beeld heeft vrij weinig contrast waardoor het amper zichtbaar is. Met adjustmentlayers (curve en levels) heb ik het contrast in deze laag iets opgekrikt.