woensdag 9 mei 2012

Blurb boeken in Lightroom 4 CMM

Al eerder heb ik diverse berichten geschreven over het maken van boeken met Blurb en het daarbij toepassen van kleurmanagement.

Er zijn daarbij een paar dingen die mij doen kiezen voor deze methode:

  • Het feit dat je de drukkleuren kunt simuleren en dat dit uitgelegd wordt in eenvoudige PDFjes  
  • De blurb PDF settings waardoor je ook bij het genereren van de PDF geen foute instellingen kunt maken.
  • Handige panelen met templates voor in InDesign.
Nu kun je dan ook direct boeken maken in Lightroom. Deze zijn rechtstreeks te uploaden naar Blurb of op te slaan als PDF. Helemaal super natuurlijk.

Jammer genoeg kan ik in Lightroom niet de door Blurb gebruikte kleurruimte simuleren waardoor ik de controle die ik had kwijt ben. Hiervoor zal ik nog steeds naar Photoshop moeten. Het enige wat ik dus omzeil is InDesign. Hopelijk zal een komende Lightroom versie voorzien in kleursimulaties van kleurprofielen.

Tot die tijd kun je in een eerder bericht lezen wat te doen: http://hildemaassen.blogspot.com/2009/12/kleurmanagement-in-boekjes.html