vrijdag 4 mei 2012

Content aware fill

Content aware fill gebruik je als er iets in beeld is wat je weg wilt hebben.

  • Een toevallige passant bijvoorbeeld. 
  • Ook gebruik je het als je iets uit een foto wilt hebben en naar een volgende laag gekopieerd hebt om de onderlaag in te vullen. 
  • Een derde moment waarop je het gebruikt is om randen te vullen wanneer een een stukje beeld mist zoals bij het maken van panorama's wel eens gebeurd.


before

Ik begin met het voorbeeld van een panorama. Als je met photoshop een panorama maakt van meerdere foto's (merge) dan zijn de randen vaak rafelig. Als je eze afsnijd verdwijnt er beeld dat je niet altijd kunt missen. Selecteer de randen zonder beeld (in stukjes gaat het nauwkeuriger maar in dit voorbeeld heb ik alles ineens geselecteerd).


Selectie vergroot me 20 pixels
Vergroot de gemaakte selectie met select > modify > expand
(in dit voorbeeld 20 pixels)


Nu ga ik naar de functie "fill" via edit > fill >
een snellere weg is shift + backspace: MAC
of shift +F5:  PC

resultaat
Nu ga ik een trimmer verwijderen:

Eerst selecteer ik de trimmer en vevolgens maak ik de selectie groter met select > modify > expand





Man met gemaakte selectie
Man weggehaald met fill > content aware