vrijdag 18 mei 2012

Overbelichten versus onderbelichten

In het begin van de digitale fotografie konden camera's en software moeilijk omgaan met overbelichting. Daar waar geen informatie aanwezig was door overbelichting kon deze niet terug gehaald worden. Digitale amateurcamera's belichten daarom eigenlijk altijd -0.7stops onder.

De technologie maakt het herkennen van detail in de overbelichte gedeeltes steeds beter mogelijk. Iets overbelichten als je in RAW fotografeert geeft nu betere resultaten als normaal of onder belichten. In dit bericht hoop ik dat te kunnen laten zien.

In RAW software kun je steeds meer stops corrigeren. In de eerste versies kon je tot +1 en -3 corrigeren. In Lightroom 4 en Photoshop 6 kun je -5 tm +5stops corrigeren.

Hieronder zie je 7 foto's met telkens 1 stop belichtingsverschil.
Belichtingstrap van 3 stops overbelichten tot 3 stops onderbelichten. 
Hieronder heb ik de over en onderbelichte foto's gecorrigeerd. Je ziet nu bij de onderbelichte foto's meteen veel ruis ontstaan. Ook wordt het contrast groter. Bij de iets overbelichte foto's zie je dat de huid zachter wordt. In de onscherpe gedeeltes is ook het effect van diafragmeren mooier.
Zowel over als onderbelichte foto's gecorrigeerd.



Hieronder zie je de histogrammen van de foto's. Het is als je fotografeert belangrijk dat er van links tot en met rechts informatie is. Dit is niet zo bij de belichtingen. +3, -1,-2,-3 stops. Onderbelichten valt nu dus al af als optie.

Overblijven dan de 3 belichtingen 0, +1 en +2 stops.
Bij 0 is er erg weinig informatie in de witte partijen (rechts)
Bij +2 is er sprake van clipping in de lichte partijen. 
Bij +1 is de verdeling het meest ideaal.
Misschien zal +1,3 nog beter resultaat geven.



Let op: 
* de resultaten gelden voor mijn camera. Dit hoeft niet zo te zijn voor andere camera's.
* Als je dit voor je eigen camera wil testen moet je licht meten op midden grijs.
* De foto die ik hier gebruikte had zwart, grijs en wit tinten. Als je een histogram wil analyseren moet je ook kijken naar de helderheid van het onderwerp wat je fotografeert.