donderdag 24 mei 2012

Oypo Plug-in Lightroom

Al eerder schreef ik een artikel over Oypo. Hier kun je als fotograaf je foto's posten waarmee andere ze kunnen kopen. Mijn vorige artikel staat op: http://hildemaassen.blogspot.com/2010/01/bijbestellingen-van-klanten-zonder.html

Nu bleek, toen ik voige week een gratis account aan het maken was, dat er een plug-in bestaat voor lightroom waardoor het wel heel gemakkelijk wordt om de foto's bij Oypo te uploaden. Het lijkt michien wat ikgewikkeld, maar het meeste van wat hieronder staat hoef je maar 1x te doen.
http://alloyphoto.com/plugins/oypo/

Eerst even over het account: 
Als je op de site komt (www.oypo.nl) zie je bovenin in het blauw "fotografen" daar ga je naartoe.

Dan kom je in een inlog / aanmeld venster.
Daar kun je een heleboel dingen instellen zoals de prijzen die de klant voor jou foto moet betalen en welke producten hij kan afnemen. Dit sla je op in een profiel. Je kunt meerdere profielen aanmaken.



Er zijn allerlei statestieken gekoppeld aan je accound: hoevaak zijn je foto's bekeken en hoeveel is er besteld.



En dan nu naar Lightroom: daar kan ik een plugin downloaden waardoor ik alleen de foto's naar de service hoef te slepen. Als ik dat gedaan heb kies ik voor "publish" en dan worden mijn foto's in het door mij gekozen mapje geplaatst. Ook kan ik in Lightroom mijn eerder gemaakte profiel voor verkoopprijzen kiezen.
Plugin downloaden op: http://alloyphoto.com/plugins/oypo/

Waar neer te zetten: 


Windows Vista or 7: C:\Users\username\AppData\Roaming\Adobe\Lightroom\Modules
Windows XP: C:\Documents and Settings\username\Application Data\Adobe\Lightroom\Modules
Mac OS: ~/Library/Application Support/Adobe/Lightroom/Modules (where '~' is your User directory)
Library > publish settings

Dan Lightroom op starten in scherm library bij publish settings is Oypo dan aanwezig. Zo niet dan ga je naar: file > plug-in manager om daar de plug-in toe te voegen (add links onderaan).
file > plug-in manager
Bij file > plug-ins extra > oypo export Plug-in Extras heb ik nog een venster met mogelijke instellingen. Zo moet ik inloggen. 
file > plug-ins extra > oypo export Plug-in Extras
Door in het publish venster dubbel te klikken op Oypo: "naam"  kan ik ook inloggen en eventueel foto's hernoemen. Klik ik op de map (hier paarden) dan kan ik de naam van de map instellen, foto's zichtbaar maken en het prijsprofiel eraan hangen.



Library > publish venster dubbel klik op oypo voor de publish manager
dubbel klikken op "paarden" 


Dan tot slot de vragen die ik had toen ik hieraan begon:

1. moet ik zelf een bepaald formaat instellen voor de foto's als ik die opload?
  • antwoord: nee, gebeurd automatisch
2. Moet /kan ik een kleurruimte instellen?
  • Ook hierop is het antwoord nee: er wordt door de plug-in zorg voor gedragen. Het is wel aan te raden met RAW bestanden te werken.