donderdag 20 september 2012

Boek maken in LR4

In Lightroom 4 kun je boeken maken en die kun je opslaan als JPEG, PDF en direct laten printen bij Blurb. Aangezien ik in de vakantie nogal veel foto's gemaakt heb en die wil verwerken in een boekje loop ik er al snel tegenaan dat ik eigenlijk weinig zelf kan veranderen aan de opmaak van een pagina. Tenminste zo lijkt het. Maar je kan meer als je in eerste instantie zou denken.

Standaard kun je uit een heel regiment van variaties kiezen. De layouts kies je op basis van de hoeveelheid foto's die je op de pagina wilt hebben en of je al dan geen tekst toe wilt voegen. Ook kun je foto's over 2 pagina's laten lopen "two-page spread".

Voor al deze voorinstellingen geld dat de foto in het kader geplaatst wordt, in het midden. Maar zoals je hieronder ziet is het ook mogelijk om de foto uit het middelpunt te plaatsen. Hoe? in het venster Cell zie je de "padding". Deze is standaard gekoppeld.

Als je deze ontkoppelt, zet "link all" uit,  dan kun de foto andere kanten inschuiven. Omdat dit met getallen werkt kun je precies te werk gaan. Je kunt de lay-out ook kopiĆ«ren en plakken. (met de rechtermuisknop op de pagina gaan staan opent het menu. (Je kunt de pagina layout - nog niet- als preset opslaan).




 






Mijn volgende probleempje was het toevoegen van paginanummers.
Hoe doe ik dat? Bij "caption" blijk ik te kunnen kiezen uit 2 tekstvelden. Photocaption is een tekstveld wat aan een foto gekoppeld wordt. Page caption gebruik ik voor tekst op een pagina.

Met "offset" kan ik het tekstveld naar boven en beneden plaatsen.

 

Wil je de paginanummering rechts hebben staan dan moet je VOORDAT je deze gaat typen eerst de uitlijning ingeven bij het "type" paneel.