vrijdag 21 september 2012

LR beeld bewerken (vormgeven)


Op verzoek een artikel over hoe ik te werk ga als ik een foto heb, waar kijk ik naar? 
(ja dit is een herhaling van een eerder artikel maar dat is helaas gewist,... vandaar)

Als je een foto wilt bewerken moet je eerst weten waarom je dat wilt, wat wil je bereiken?
a. Waarom heb ik een foto gemaakt op dat moment en op die plaats met dat kader?
b. Wat zag ik op dat moment en wat wil ik dat andere zien in de foto?
c. Wat kan ik verbeteren om de foto zo goed mogelijk uit te laten komen.


Het gegeven: een man op een bankje aan het slapen met de voeten op de grond. Links op een donkere plek een mevrouw met de handen in haar schoot en rechts een mevrouw met hond. De foto is nu vrij egaal en zacht (laag contrast) waardoor de 3 mensen niet goed uit de foto komen. Ik wil dat zij beter zichtbaar zijn. Dingen die lichter zijn in het beeld zullen meer aandacht krijgen.

Lightroom is een programma dat zo gemaakt is dat je in de vensters van boven naar beneden moet werken.
Maak maar kleine veranderingen, een heleboel kleine veranderingen geven samen een groot resultaat.

1. Maak een virtuele copy: photo > create virtual copy.

2. Ik kijk eerst naar de kleurtemperatuur (paneel: basic) want die staat bovenaan in het venster. Die is eigenlijk niet slecht. Maak het iets warmer: de foto is in de schaduw gemaakt wat voor een lichte blauwe zweem kan zorgen.

3. Als ik naar het histogram kijk zie ik er geen zwarte partijen aanwezig zijn. Als ik een fotoprint maak dan mag dat wel. (bij drukwerk niet) Daarnaast lijkt het erop dat er een kleine clipping aanwezig is in de witte partijen. (overbelichting) Als ik dit wil zien kan de kleine driehoekjes boven het histogram
aanklikken (de letter J op het toetsenbord doet hetzelfde. Ja er wordt een stukje in de foto rood; daar is geen detail aanwezig. Vraag je altijd af of dit erg is of niet. In dit geval is het niet zo heel erg.

Wat ga je veranderen?
a. De hoge lichten en de witte partijen terug halen (schuifjes naar links) zodat er haast geen clipping (overbelichte partijen meer zijn).
b. Het zwart iets naar links zetten zodat de curve echt links begint. Ook de schaduwen iets lichter gemaakt zodat daar detail behouden blijft. Als je denkt dat het geen verschil maakt.... Het beeldscherm kan lang niet alles weergeven. Houdt altijd het histogram in de gaten. In print ga je deze verschillen namelijk wel zien. Verschil zien? Met de “Y” toets kun je “before & After” zien.

4. Nu ga ik naar de clarity kijken. Dit is het contrast in de midden-partijen. Dat vergroot je iets waardoor de foto meteen ook iets scherper lijkt.

5. Ik vind de hele foto nog wat donker vandaar dat je de curve gaat veranderen. (paneel: tone curve) Het midden plaats je iets omhoog waardoor de midden-tonen iets lichter worden. Het complete contrast wordt daarmee ook lager. Let op print zijn foto's haast altijd donkerder als op het beeldscherm. Dit moet je leren zien.






6. Alles in een beeld wat licht is vraagt om aandacht. Naar de voorgrond, onderkant van de foto, gaat veel aandacht. Maak daarom een gradient masker (letter M op toetsenbord activeert die functie) waarmee je de
voorgrond donkerder maakt. Ook verminder je daar het contrast iets i.v.m. de lichtvlekken van de zon.









7. Nu ga je met de "adjustmentbrush" (letter K op het toetsenbord) de 2 personen links en rechts achter selecteren om ze iets op te kunnen lichten. Doe dit nauwkeurig op 100% of meer. 




8. In deze foto hebben alleen de mensen echt blauwe dingen aan. Als je het blauw dus alleen wat extra saturatie geef en nog iets lichter maakt zal dit meer naar voren komen. De bomen, groen, maak iets donkerder en minder gesatureerd. Vooral de dame links zal daardoor nog beter zichtbaar worden. Experimenteer hiermee. (paneel: HSL/Color/BW)

9. Als je de foto op 300% bekijkt zie je op sommige plaatsen een soort van paars/roze randje. Dit heeft defringe. Je gaat dit verhelpen. Let op: probeer de "amount" zo klein mogelijk te houden. (paneel: lens corrections).


10. Voeg een klein beetje vignetting toe. (paneel: effects) waarmee je de buitenste hoekjes iets donkerder maakt. Dit is aan de ene kant een smaakkwestie maar het zorgt er ook voor dat de aandacht iets meer naar het midden van de foto te zal gaan.



11. Tot slot ga je de hele foto nog iets verscherpen. (Ruis heb ik in dit geval niet want de foto is gemaakt op 200ISO) Bekijk dit op 100% (paneel: Details)


Het eindresultaat: