vrijdag 21 september 2012

LR bewerken (voorbeeld 2)

De foto die ik nu ga bewerken is gemaakt in Rome. De reden waarom ik de foto gemaakt heb is vanwege het mooie licht links op het gebouw in het straatje en de lichtval op de paal rechts waar dan ook nog iemand onder zit. De man zit in de schaduw maar komt door het licht achter hem goed naar voren.

Ik wil dat natuurlijk nog mooier uit laten komen met behulp van Lightroom. Het contrast in de foto is laag. Er is een behoorlijk grote vertekening aanwezig door het gebruik van een 35mm lens (op full frame camera) in combinatie met het iets van onderen fotograferen.

Als ik naar het histogram kijk dan klopt de belichting wel. Er is geen sprake van onder -of over belichting. Het gaat hier helemaal om smaak.

origineel

histogram 

1. Om het beeld beter te leren kennen bekijk ik het helemaal op 100%. Ik zie defringe en een donker vlekje in de lucht. Ook ze ik haast onzichtbaar, tekst op de pilaar. Het vlekje haal ik meteen weg met de clone tool.

 





2. De kleurtemperatuur wijzig ik niet.
Ik begin met  het "basic paneel". Als ik daar de "auto" functie uitprobeer wordt het beeld te donker naar mijn smaak. Bovendien krijg ik clipping (over -en onderbelichting) in mijn beeld waar ik hiervoor geen last van had. Dit kun je zichtbaar maken door de letter "J" op je toetsenbord te activeren.
Autofunctie in basic paneel











Ik ga dus niet met de autofunctie werken (ik vond hem in Lightroom 3 beter als in 4) maar ga zelf het contrast iets verhogen. Door de hele foto iets lichter te maken verlies ik wel de mooie blauwe lucht, dat los ik later op.




6. De foto is van onderen genomen en bovendien met een 35 mm lens. Dit geeft een vertekening. Ik ga deze weghalen met lenscorrecties in het "manual" gedeelte.



6. Het licht is iets gelig. Blauw contrasteert daarmee. Ik heb al eerder geschreven dat ik het blauw terug zou halen. Dat doe ik in het paneel HSL waar ik de "lightness en saturatie" van een aantal kleuren verander.

7. De persoon vooraan mag iets lichter. Ik maak hiervoor een masker (K).



8. Tot slot verscherp ik de foto nog een beetje.

Het eindresultaat: