woensdag 12 september 2012

Opslaan voor eerdere versie als CS6

Wat te doen als je op 2 verschillende plaatsen werkt met andere versies software?
Kun je dan nieuwere bestanden openen in oudere software?
* Let op: nieuwere functies zijn niet bruikbaar in oudere versies. (zie *)

Hoe je dat moet doen is per programma anders:

1. Illustrator: Ga naar file > save as> kies illustrator "Ai" bestand > OK. Daarna krijg je automatisch een keuzen-scherm waarbij je kunt kiezen voor een lange reeks van eerdere versies.


2. InDesign: ga naar file > save as> in dit venster kun je onderin bij "format" kiezen voor eerdere versies vanaf CS4. Het bestand gaat dan de extensie IDML heten. (Ook bij file > export kun je opslaan als IDML).

3. Photoshop:

A. opslaan als PSD.
Als je kiest voor file > save as > PSD krijg je nadat je OK hebt gekozen nog het onderstaande venster te zien. De meeste mensen klikken zonder dat te lezen op: "OK". Het vinkje dat links boven aanstaat (default) zorgt ervoor dat het bestand in eerdere versies te openen is. Zet je dit vinkje uit dan kun je het bestand niet altijd openen in eerdere versies. (Tijdens mijn test voor dit artikel lukte het wel zelfs toen ik het vinkje aan had staan).


! De bestanden worden aanzienlijk kleiner als het vinkje uitstaat. Dus alleen te openen is in huidige of nieuwere versies. In het voorbeeld hieronder zie je dezelfde foto opgeslagen met het vinkje aan en uit wat een verschil tussen 16 en 7,5 MB oplevert. Het bestand kan dus tot wel half zo groot opgeslagen worden als je het vinkje uit zet. 



B. Opslaan als TIFF: Als je in Photoshop een bestand opslaat als TIFF dan heb je geen mogelijkheid om een eerdere versie te kiezen. Dat is ook niet nodig. Je kunt een TiFF bestand gewoon met lagen en maskers openen in een eerdere versie.

* Wat gebeurt er als je een bestand in een eerdere versie opent terwijl je een functie gebruikt hebt die in een eerdere versie nog niet bestaat?

Ik ga het uitproberen: de adjustmentlayer "Color Lookup" is nieuw. Ik sla een bestand op met het adjustmentlayer gebuikt.


Als ik het bestand nu open in Photoshop CS5 dan krijg ik de volgende melding: (geldt voor zowel TIFF als PSD bestanden).


Als ik "keep layers" bewaar krijg ziet de lagenstructuur er als volgt uit. (geldt voor zowel PSD als TIFF bestand). De ajustmentlayer heeft geen inhoud dus geen effect.

Als ik nieuwe lagen toe voeg en terug naar CS6 ga dan blijven de nieuwe lagen bewaard. De adjustmentlayer "Color Lookup" wordt, helaas, niet als zodanig herkend. De laag blijft dus leeg.