donderdag 27 september 2012

Verkleinen met Croptool en transform

Eerder schreef ik dat in de nieuwe versie van Photoshop CS6 bij het verkleinen van foto's deze automatisch extra worden verscherpt wat desastreus kan zijn in het geval van huid.
http://hildemaassen.blogspot.nl/2012/06/image-size-cs6-verscherpt-bij.html

Nu kreeg ik de vraag hoe zit het als je de foto niet verkleind met image size maar met crop of transform. Als ik dan toch bezig ben ook maar save for web proberen.

Een kleine test: de foto verklein ik overal naar (ongeveer) 640 x 800 pixels.

a. Origineel
origineel

b. Verkleinen met image size.







c. Verkleinen met de croptool.

 
De foto verkleind met gereedschap crop laat ook een verscherping zien.

d. Verkleinen met de croptool. Na even uitproberen blijkt 25% wel ongeveer even groot te worden.


De foto verkleind met transform: geen verscherping.


e. Verkleinen met save for web

In save for web kun je de kwaliteit instellen; ik kies hier voor de standaard instelling "bicubic". De nieuwe instelling automatic bestaat hier niet.

Verkleinen in venster "save for web" geeft geen extra verscherping"

Conclusie: 
Image size en de croptool verscherpen de beide foto's wel extra.
De transformeren en save for web verscherpen de foto niet extra.