zondag 21 oktober 2012

Bestanden zo klein mogelijk opslaan voor web

Vroeger was het altijd zo dat een JPEG bestand opgeslagen met Fireworks kleiner was als met Photoshop. (Fireworks was ooit van Macromedia die een andere manier van berekenen van bestanden kende). een testje of het nog steeds zo is.

Ik gebruik een foto die ik 24% kleiner maak naar 1021x680 pixels, 72DPI.

Photoshop venster: image size


In Photoshop probeer ik 2 manieren; te weten gewoon met image > image size de foto verkleinen. (let op als bicubic op automatic staat wordt de foto verscherpt (vaak iets te veel) heb ik in een eerder artikel over geschreven omdat deze optie nieuw is in CS 6 en de default instelling is).

Daarna sla ik hem op als JPG kwaliteit 8/80.

De andere functie in Photoshop die ik gebruik is de file > save for web.
Daar kan ik behalve opslaan voor JPEG ook voor PNG kiezen (8 en 24) Ook kan ik de metadata weglaten en het kleurprofiel.

In Fireworks kan ik in het "save as" venster kiezen of ik wel of geen XMP wil behouden; dat is hetzelfde als metadata. Het kleurprofiel wordt in beide gevallen verwijderd. Fireworks heeft naast PNG24 ook PNG32.

De resultaten van opslaan met JPG hierboven: Het Firework bestand is aanzienlijk kleiner:
141KB tegenover de kleinste Photoshop versie is 267KB. Wel is er ook een groot kleurverschil, waar ik minder blij mee ben; het fireworks bestand mist in alle gevallen kleur en lijkt een groene kleurzweem te hebben ten opzichte van het origineel. Deze kleurverschillen blijf ik zien als ik de foto in een browser open. De oplossing; zet in Photoshop de foto eerst om naar de 'sRGB ruimte (edit > convert to profile). Daarna blijkt de kleur niet meer te veranderen. Fireworks werkt blijkbaar in 'sRGB het standaard webprofiel.




Het opslaan van een foto als PNG laat geen grote verschillen zien in document groottes, wel ook weer ik kleur. 
Venster FW image size