zaterdag 6 oktober 2012

Saturatie en luminance

Als je iets meer  op wilt laten vallen in de foto dan kun je met de saturatie en helderheid (luminance) spelen.

Er zijn regeltjes voor.
Er gaat meer aandacht naar datgene in het beeld wat kleurrijker is.
Maar er gaat ook meer aandacht naar het lichte gedeelte.

Alleen maar meer van alles is niet de oplossing.
Zeker niet als de kleuren in je beeld complementair zijn (tegen gesteld) zoals oranje en blauw.

Ik hoop dit te kunnen laten zien aan de hand van onderstaande foto's.

  • Verhoog ik bij beide kleuren (oranje en blauw) de saturatie dan blijven ze beide even aanwezig. Ze heffen elkaar bijna op.
  • Maak ik ze beide ook nog eens donkerder door de luminance/helderheid omlaag te brengen dan wordt de foto minder sprekend.
  • Als ik de luminance/helderheid van het ene hoger en van het ander lager maak dan ga ik wel meer verschil zien.




Wat ik dus eigenlijk doe is het contrast tussen beide kleuren vergroten. Dit kun je ook zien als ik de foto's omzet naar zwartwit. (Met een adjustmentlayer die ik aan en uit kan zetten)

Nog tweede voorbeeld: rode bloemen met groene blaadjes. De linker is het origineel, bij de rechter is de saturatie bij beide verhoogd maar de luminance/helderheid van de bloemen is verhoogd, lichter gemaakt, terwijl de bladeren donkerder zijn. De bloemen komen nu beter naar voren. Het klopt dat het verschil niet zo goed te zien is. Probeer het altijd subtiel te houden. Zeker als je naar een print toewerkt. Op print zijn kleine verschillen beter zichtbaar als op beeldscherm.