dinsdag 20 november 2012

Boekje Lightroom voor printshop 3

Ik heb al 2 eerdere berichten geschreven waarin uitgelegd staat hoe een PDF gemaakt in Lightroom te verkleinen en voorzien van printmarks.

Dankzij Ton Frederiks van Adobe Nederland heb ik een nog snellere methode uit kunnen proberen. Hij had een een scriptje gevonden op de volgende site: http://indesignsecrets.com/placing-all-the-pages-of-a-pdf-inside-indesign.php deze heb ik gedownload en hieronder beschrijf ik wat daarna te doen.

1. Maak een document aan in het gewenste formaat. Let op de bleed (more options).

Het script heb ik gedownload en in windows > utilities > scripts geplaatst.
Dat kan eenvoudig door op de map user scripts te klikken met de rechtermuis en kies voor "reveal in finder". Het juiste mapje wordt geopend in de finder zodat je het gedownloadde script daarin kunt plaatsen. 

Als je op het script gaat staan dan opent het onderstaande paneel:  Neem de sizing opties zoals hieronder staan over evenals de placement opties > OK
Sla nu het document op als PDF en vergeet de cropmarks niet. (lees dit eventueel na in de vorige artikels)  http://hildemaassen.blogspot.nl/2012/11/boekje-lightroom-voor-printshop-2.html