zaterdag 10 november 2012

Lightroom en 32 bit (HDR)

In Lightroom 4.1 zie ik 2 grote veranderingen die ik erg prettig vind. Eén ervan is 32 bits ondersteuning. 32 bit wordt gebruikt in HDR fotografie. De meeste mensen kennen de HDR techniek van de extreme beelden zoals gebruikt in "urban photography". Voor mijzelf is het echter meer een manier om een - te - grote contrastomvang op te vangen. In het voorbeeld hier mijn donkere studio en de lichte, door de zon beschenen, achtertuin.

In HDR fotografie gebruik je meerdere RAW beelden waarvan de informatie opgeteld wordt in één 32 bit beeld. De bitdiepte van een RAW bestand is 12, 14 of 16 bits (afhankelijk van de sensor) en als je dus 3 x 12 bit hebt kom je tot 36 bits, de computer maakt er 32 bit van, maar het is dus echte informatie.

Tijdens het fotograferen maak je een belichtingstrapje met de sluitertijd. Niet met diafragma omdat je dan een scherpte verloop krijgt. Omdat je meerdere beelden hebt spreekt het voor zich dat er geen beweging in het onderwerp aanwezig mag zijn.

Als je ze in Lightroom hebt ingeladen dan ga je naar Photo > edit in > merge to HDR Pro in Photoshop. Tot zover niets nieuws, dit kon al. Hieronder zie je 6 beelden met een verschillende sluitertijd. Onder de foto's zie je EV staan met een getal. Dat zijn stops 0.00 is de neutrale belichting, +2.00 is 2 stops overbelicht.

! Het histogram rechts is slechts een preview venster en heeft geen enkele invloed op het beeld zelf.
Als je bij de mode: 16 hebt staan komen er allerlei mogelijkheden te voorschijn. Ik laat hem nu op 32 bit staan omdat ik de wijzigingen in Lightroom wil gaan doen. > OK.

De foto wordt in Photoshop geopend en het enige wat ik daar doe is "save"drukken (ctrl+S).
Als ik nu terug ga naar Lightroom dan blijkt dit 32 bits bestand daar te zien te zijn. In de develop modus kan ik nu al mijn aanpassingen doen op mijn 32 bits bestand. Zodat ik ervoor kan zorgen dat alle opgetelde informatie ook echt zichtbaar is; dus detail in de hoge lichten en in de schaduwen. (Daar komt het in de praktijk meestal op neer).

32 bit bestand onbewerkt
32 bit bestand bewerkt