donderdag 27 december 2012

Spelen met kanalen

Een afbeelding is opgebouwd in kanalen. Bij een RGB bestand zijn dat rood, groen en blauw.

Wat nu als ik die kleuren toevoeg met fill layers en daarbij de kanalen zelf als masker gebruik. Een beetje de techniek van een technicolor film waarbij je 3 zwart wit films opneemt ieder met een filter
(R, G en B) om ze vervolgens over elkaar af te spelen met hetzelfde filter als waarmee ze opgenomen zijn.

origineel


Allereerst heb ik alle kanalen gedupliceerd. In de copylaag heb ik het contrast verhoogd, bij allemaal en bovendien heb ik de groene en blauwe kopieën geblurd (gausiaansblur 5 px).
Filter > blur > gaussian blur 
(dit hoeft niet, maar lijkt mij wel leuk)















Nu kan ik naar select > load selection en selecteer ik de blue copy >
Layer > new fill layer > solid color > 255 blauw (0000ff)

Blending: soft light
Opacity: 100%
Fill: 100%



Dan  > load selection en selecteer ik de red copy >
Layer > new fill layer > solid color > 255 rood (ff0000)
Blending: color
Opacity: 50%
Fill: 100%


Dan > load selection en selecteer ik de green copy >
Layer > new fill layer > solid color > 255 groen (00ff00)

Blending: color
Opacity: 70%
Fill: 60%



Met de blending opties, opacity en fill kun je experimenteren.