Het is mogelijk een default (standaard) instelling te maken in de develop/ontwikkel-moduul van Lightroom.
Stel je hebt je eigen kleurkallibratie gemaakt dan is het wel erg gemakkelijk als alle foto's daarop gecorrigeerd worden. Ook lenscorrecties zijn op die manier automatisch aan te zetten.
Hoe kun je het instellen?
1. Ga naar een foto. Zorg dat er geen enkele correctie gemaakt is. Dit kun je doen door rechts onderaan op "reset" te drukken.
2. Ga naar de veranderingen die je in "default" hebben wilt en stel die in. Zoals de lenscorrecties en/of je kleurprofiel. (Voor de lenscorrecties wordt in de metadata van de foto gekeken naar het type camera dat gebruikt is en de lens).
3. Ga naar menu " develop > set default settings". Als je daarna kiest voor "update to current settings" dan worden de veranderingen voortaan altijd standaard doorgevoerd. Er is geen "undo" mogelijkheid. Natuurlijk kun je met de hand de vinkjes wel weer uitzetten of de settings wijzigen.
zondag 24 juni 2012
donderdag 21 juni 2012
woensdag 20 juni 2012
LR Develop modus keyboard shortcuts
⌥⌘2
|
D
|
Develop Mode
(Vanuit alle modules)
|
|||
R
|
Crop
|
O
|
Overlay
Grid
|
||
ñO
|
Turn
Overlay Grid
|
||||
⌘
|
Switch
Crop / Straighten
|
||||
Q
|
Spot Removal
(Clone/Heal)
|
||||
M
|
Graduated
Filter
|
||||
K
|
Adjustment
|
O
|
Overlay Masker
|
||
ñO
|
Masker
looks
|
||||
ñ⌘
|
Hide ¢
|
||||
Fill, 1:1
|
Hand tool
|
||||
Fit
|
Zoom tool
|
Z /
Spatie
|
Verwissel
Zoom
|
||
⌘1
|
Basic
|
W
|
White Balance
|
||
ñ⌘U
|
Auto
White balance
|
||||
⌘2
|
Tone
Curve
|
⌥⌘ñT
|
¤
|
Targeted
Adjustment
|
|
ñU
|
Auto Tone
|
||||
⌘3
|
HSL/Color/B&W
|
⌥⌘ñH
|
¤
|
Hue
|
|
⌥⌘ñS
|
¤
|
Saturation
|
|||
⌥⌘ñL
|
¤
|
Luminance
|
|||
⌥⌘ñG
|
¤
|
Black and
White
|
|||
⌥⌘ñN
|
None
|
||||
V
|
Black and
White (Werkt ook in Library)
|
⌘4
|
Split
Toning
|
|||
⌘5
|
Detail
(Sharpen en Noise)
|
☐
|
Navigator
|
|
⌘6
|
Lens
Correction (Profile/Manuel)
|
|||
⌘7
|
Effects
(Vignetting/Grain)
|
|||
⌘8
|
Camera Calibration
(Process / Profile)
|
|||
In alle
menu’s
|
ñ
|
Reset (Adobe)
|
||
⌥
|
Reset
Default
|
|||
Copy /
Paste
|
Metadata
|
Knoppen
links onder in zij-paneel
|
||
Previous
|
Metadata
copy van vorige wijziging
|
Knoppen
rechts onder zij-paneel
|
||
Sync
|
Metadata
copy als meerdere geselecteerd
|
Knoppen
rechts onder zij-paneel
|
||
T
|
Tool bar
|
|||
\
|
Befor/After
|
Y
|
Split
image in before/after
|
|
ñY
|
2 images
one before, one after
|
|||
⌥Y
|
Boven
onder / links rechts
|
⌃⌘0
|
Navigator
|
⌃⌘0
|
||
⌃⌘1
|
Presets
|
ñ⌘N
|
New
Preset
|
|
⌥⌘N
|
New
Preset Folder
|
|||
www.adobe.com/go/exchange
|
||||
⌃⌘2
|
Snapshots
|
⌘N
|
New
Snapshot
|
|
⌃⌘3
|
History
|
|||
⌃⌘4
|
Collections
|
|||
⌘S
|
Save
metadata to image
|
|||
⌘/
|
Shortcuts
|
|||
⌘[
|
⌘]
|
Links en
rechtsom draaien
|
dinsdag 19 juni 2012
Lenzen versus perspectiefbeleving
Het soort lens dat je gebruikt beïnvloedt de hoek waarin je fotografeert maar zal ook een andere ruimte beleving geven. Een standaard lens zal in een hoek van ongeveer 45˚ fotograferen.
Met een standaard lens wordt de ruimte zo weergegeven als je ervaart. Dus onderlinge afstanden blijven gelijk.
Met een groothoeklens is de hoek groter dan 45˚ waardoor ruimtes veel groter lijken als ze in werkelijkheid zijn.
Met een telelens is de hoek waarin je fotografeert kleiner als 45˚ waardoor de onderlinge afstanden veel kleiner lijken.
In de animatie hieronder zie je dat duideijk als je naar de schoen, de eerste auto links en het gebouw achterin kijkt.
Met een standaard lens wordt de ruimte zo weergegeven als je ervaart. Dus onderlinge afstanden blijven gelijk.
Met een groothoeklens is de hoek groter dan 45˚ waardoor ruimtes veel groter lijken als ze in werkelijkheid zijn.
Met een telelens is de hoek waarin je fotografeert kleiner als 45˚ waardoor de onderlinge afstanden veel kleiner lijken.
In de animatie hieronder zie je dat duideijk als je naar de schoen, de eerste auto links en het gebouw achterin kijkt.
Foto's van Titus van Lierop: http://titusvanlierop.blogspot.com |
Labels:
groothoeklens,
lens,
lenzen,
perspectief,
standaard lens,
telelens,
vormgeven,
vormgeving
maandag 18 juni 2012
CMM in LR
Ik heb me vaak afgevraagd hoe dat zit met profielen in Lightroom. Nu is het eenvoudig zo dat een RAW bestand natuurlijk geen profiel heeft. Dit wordt pas aan een foto toegekend op het moment dat de foto opgeslagen/geëxporteerd wordt.
Bij export > file settings kun je zelf kiezen voor het kleurprofiel.
Maar dat zegt nog niets over de manier waarop ik tijdens het werken mijn foto zie. Het blijkt dat daarbij uitgegaan wordt van een kleurruimte die lijkt op Profoto RGB. De tooncurve die gebruikt wordt is die van 'sRGB.
JPEG, TIFF en PSD bestanden zijn ook zichtbaar in Lightroom. Zij hebben wel een profiel. Ze zullen dan ook weergegeven in het ingesloten profiel. Hebben ze geen profiel dan worden ze in 'sRGB weergegeven. Dit kan een behoorlijke kleur-verschuiving tot gevolg hebben.
Zien? Een document gemaakt met profiel Adobe RGB 1998 waarvan het profiel niet ingesloten was bij het opslaan zal bijopenen in Lightroom weergegeven worden in 'sRGB. Praktisch betekent dit dat er minder saturatie te zien is (minder kleurrijk). In het filmpje hieronder zie je het verschil tussen hetzelfde document met en zonder profiel.
Bij export > file settings kun je zelf kiezen voor het kleurprofiel.
Maar dat zegt nog niets over de manier waarop ik tijdens het werken mijn foto zie. Het blijkt dat daarbij uitgegaan wordt van een kleurruimte die lijkt op Profoto RGB. De tooncurve die gebruikt wordt is die van 'sRGB.
JPEG, TIFF en PSD bestanden zijn ook zichtbaar in Lightroom. Zij hebben wel een profiel. Ze zullen dan ook weergegeven in het ingesloten profiel. Hebben ze geen profiel dan worden ze in 'sRGB weergegeven. Dit kan een behoorlijke kleur-verschuiving tot gevolg hebben.
Zien? Een document gemaakt met profiel Adobe RGB 1998 waarvan het profiel niet ingesloten was bij het opslaan zal bijopenen in Lightroom weergegeven worden in 'sRGB. Praktisch betekent dit dat er minder saturatie te zien is (minder kleurrijk). In het filmpje hieronder zie je het verschil tussen hetzelfde document met en zonder profiel.
In het filmpje hieronder zie je hetzelfde bestand met en zonder Fogra27CMYK profiel.
Labels:
Adobe,
cmm,
kleur,
kleur zien,
kleurmanagement,
kleurruimte,
Lightroom,
LR,
profiel
dinsdag 12 juni 2012
Veranderingen gemaakt in LR zien in PS of Br
Veranderingen in een RAW bestand worden, normaal gesproken, weggeschreven in een soort "recept" bestandje: XMP genoemd. Dit bestand wordt apart opgeslagen. Als je in Photoshop of Bridge werkt zie je dit XMP file automatisch verschijnen bij je foto. In Lightroom gebeurd dat niet automatisch. De veranderingen worden in de catalogus weggeschreven maar als je dezelfde foto in Photoshop of Bridge opent dan heb je geen toegang tot de veranderingen.
Het is echter wel erg gemakkelijk te veranderen dat het wel gebeurd. Ga naar de catalog settings > tab metadata en zet "automatic write changes into XMP" aan.
Als je dit wilt testen en Brigde laat de wijzigingen niet zien dan kun je in LR kiezen voor File > optimize catalog.
Het is echter wel erg gemakkelijk te veranderen dat het wel gebeurd. Ga naar de catalog settings > tab metadata en zet "automatic write changes into XMP" aan.
Als je deze functie niet aan hebt staan verschijnt deze waarschuwing. |
Bij een Raw bestand uit een camera worden de wijzigingen in een gelijk genaamd XMP-file weggeschreven
Bij een DNG bestand worden de wijzigingen in het bestand opgeslagen (geldt ook voor een JPEG, TIFF en PSD document mits het 2de vinkje in de catalog settings venster aan staat).Als je dit wilt testen en Brigde laat de wijzigingen niet zien dan kun je in LR kiezen voor File > optimize catalog.
vrijdag 8 juni 2012
Animatie bewegende tekst
Informatie buiten het zichtbare gedeelte van het canvas zetten, zoals bij croppen, geeft meer mogelijkheden. Zo kun je in de timeline tekst laten lopen over een video of foto. In het filmpje hieronder kun je zien hoe.
Een paar dingen om op te letten:
1. Je moet tekst omzetten naar pixels (rasterize)
2. De timeline vind je bij windows > timeline (heette animatie in CS6)
3. Als je een ander beeld krijgt als ik dan moet je linksonder in het timeline beeld op dit knopje drukken
4. Als je het paarse stuk langer maakt loopt de tekst trager.
Croppen CS6
Bij de nieuwe croptool is het mogelijk om hetgeen je uitgesneden hebt (onzichtbaar) te bewaren. Hierdoor kun je de foto die je uitgesneden hebt verschuiven. Hoe het werkt kun je in het filmpje hieronder zien.
Als je "delete cropped pixels" aan hebt staan dan ben je de originele foto wel definitief kwijt en is verschuiven geen optie. |
Image size CS6 verscherpt bij verkleinen
Het blijkt dat er in CS6 een in het menu "image size" een nieuwe "auto" functie is ingevoegd. Deze kan te scherpe en zelfs ongewenste verscherpingen tot gevolg hebben waardoor je dus extra op moet letten.
Venster Edit > image size. Onderaan heb je een aantal manieren van verscherpen staan. Standaard staat hij in CS6 op bicubic automatisch.
Als je de ander mogelijkheden bekijkt dan zie dat er achter de andere mogelijkheden staat waar ze het best geschikt voor zouden zijn. In het geval van verkleinen wordt verscherpen aangeraden.
Dat is ook wat er gebeurd als je bicubisch automatic gebruikt. Het verschil is super duidelijk te zien.
Nu is het resultaat bij bovenstaande hond bij het verkleinen best mooi. Hoewel het contrast naar mijn smaak al wel iets te groot is. Ik heb echter gezichten gezien en boom partijen waar het echt over de top ging. In de gezichten waren opeens allemaal pukkels zichtbaar en de blaadjes waren te verscherpt.
Dus niet gewoon alleen verkleinen maar ook dan altijd even kijken wat het resultaat is.
Rechts onder de "OK" knop zit ook een "auto" functie. Als je daarvoor kiest moet je voor een resolutie kiezen in lines/inch. 36 lpi is hetzelfde als 72DPI. Best verwarrend dus. In dit geval kun je ook nog een kwaliteit kiezen: draft, good, best.
Venster Edit > image size. Onderaan heb je een aantal manieren van verscherpen staan. Standaard staat hij in CS6 op bicubic automatisch.
Dat is ook wat er gebeurd als je bicubisch automatic gebruikt. Het verschil is super duidelijk te zien.
Bicubic Sharpen (Bicubic Automatic geeft bij verkleinen in dit geval zelfde resultaat) |
Bicubic gewoon (was de default setting in CS5) |
Dus niet gewoon alleen verkleinen maar ook dan altijd even kijken wat het resultaat is.
Rechts onder de "OK" knop zit ook een "auto" functie. Als je daarvoor kiest moet je voor een resolutie kiezen in lines/inch. 36 lpi is hetzelfde als 72DPI. Best verwarrend dus. In dit geval kun je ook nog een kwaliteit kiezen: draft, good, best.
auto (contrast wordt groter en foto verscherpt) |
smoother (kleur wordt iets zachter, net als overgangen) |
Labels:
bestandsformaten,
image size,
PhotoshopCS6,
PS,
verkleinen,
verscherpen
dinsdag 5 juni 2012
Histogram lezen
Een histogram is een grafische beschrijving van de foto. Nu de zon sneller begint te schijnen is het fijn als je een histogram kunt lezen. Het histogram is namelijk altijd een betere indicatie als je schermpje op de camera.
In principe geld de regel dat een histogram van links naar rechts helemaal gevuld moet zijn. Is er links geen informatie aanwezig dan is er geen zwart in de foto. (2de plaatje)
Is er rechts geen informatie dan is er geen wit in de foto (4de plaatje).
Loopt een histogram links of rechts sterk naar boven (zoals in het derde plaatje) dan gaat er informatie verloren. We noemen dit clipping. Overigens kun je als je in RAW gefotografeerd hebt een heleboel van deze informatie terug halen.
Als je een foto in Photoshop fout bewerkt dan kan het zijn dat er in het histogram gaten vallen. Dat is ontbrekende informatie. (eerste plaatsje).
Nu zegt een histogram alleen niet alles. Je bent ook afhankelijk van hetgeen je fotografeert. Hieronder kun je dat zien aan de hand van een witte, grijze en zwarte auto.
Labels:
belichten,
fotografie,
histogram,
levels,
licht,
Lichtmeten,
photoshop,
PS
zaterdag 2 juni 2012
Hoe goed zie jij tinten
Ik heb zojuist getest hoe goed ik kleurtinten zie, erg leuk om te doen.
http://xritephoto.com/ph_toolframe.aspx?action=coloriq
Je moet de vakjes in de goede kleur/tint volgorde zetten. Het meest linker en meest rechter vakje zijn niet te verslepen.
http://xritephoto.com/ph_toolframe.aspx?action=coloriq
Je moet de vakjes in de goede kleur/tint volgorde zetten. Het meest linker en meest rechter vakje zijn niet te verslepen.
Lichtplan Tekenen
Zelf een lichtplannetje tekenen dat er ook nog een beetje leuk uitziet kan in ieder geval op 2 manieren. De afbeelding hierboven is een online manier. Het resultaat kun je printen en opslaan als JPEG. Bij de settings kun je ook voor een donkere interface kiezen en/of het grid uitzetten. Het is te vinden op: http://www.professionalsnapshots.com/PhotoDiagram/
Iets soort gelijks is te vinden via http://www.kevinkertz.com/fm/LightingSetup.psd.zip, maar in dit geval download je een, uitgebreider, photoshop bestand met mappen en lagen waar je ook eigen lagen aan toe zou kunnen voegen. De lagen staan allemaal uit, door ze aan te zetten kun je ze activeren.
Abonneren op:
Posts (Atom)