zondag 27 januari 2013

3D MPO

Als je een Fuji 3D camera hebt krijg je zogenaamde MPO bestanden.

MPO staat voor Multi Picture Object.

Als je het MPO bestand opent zie je het volgende:




De foto is gemaakt door ©Marijke Maassen en met toestemming gebruikt.

Het ikoontje op de laag met de foto betekent dat het een 3Dbestand is
Verder zie je dat het bestand een Anaglyph is. (Zo heet een 3D bestand wat bekeken moet worden met een rood/groen brilletje)

Met distance en depth kan ik de afstand tussen de 2 oorspronkelijke bestanden en de diepte van de foto, naar achteren toe, veranderen.








distance 13
distance 0
depth 20
depth 100













In het properties venster zien we dat het om 2 foto's gaat. als ik op edit source klik open in het smart object en krijg ik het volgende te zien. 



De twee foto's zitten in een aparte laag links en rechts ten opzichte van elkaar.
Ik kan ze veranderen van kleur, contrast e.d. Ook als ik adjustmentlayers toevoeg en ik sluit daarna dit bestand dan komen de wijzigingen in het 3D object te staan.

Ik kan ook voor lenticular kiezen. Dit is om de foto te printen. Op de print, die je op hoog glanzend papier maakt, moet je dan speciaal ribbeltjes plastic plakken. De afstand tussen de ribbeltjes "lenses per inch (LPI) moet hetzelfde zijn als die van de zwarte lijntjes die je ziet op de computer (op 100%).
Tijdens het printen mag er dus niet vergroot of verkleind worden, anders klopt die afstand niet.


Het is als 3de ook mogelijk de foto's side by side te bekijken. De afstand tussen de foto's is daarbij te veranderen. Denk aan de de papieren brilletjes die je als souvenir vaak kunt krijgen en andere stereo viewers.








Een foto bekijken op een 3D beeldscherm zonder bril heet alioscopy.

In Photoshop is het ook mogelijk een MPO bestand te openen en om te zetten naar een alioscopy maar daarvoor moet je eerst een tekst bestand plaatsen in de Plugins map. Dat tekstbestand werkt als trigger en is te downloaden op de site:

http://www.alioscopy.com/en/photoshop.php

Als je kiest voor alioscopy dan worden de 2 bestanden die de foto camera maakt omgezet naar 8 bestanden. Bij Type kan ik nu kiezen voor Alioscopy. De foto is, uiteraard, alleen te zien op een 3D tv.

De resolutie van de foto moet je trouwens ook aanpassen afhankelijk van je beeldscherm.
1920x1080"voor een 21, 42 en 47"beeldscherm en 1920x1200 voor een 24"beeldscherm.

 


Is het trouwens ook nog de vraag hoe je de foto op moet slaan.
Blijkt gemakkelijker als ik dacht want bij save as staat Multi Picture Format gewoon in het rijtje te staan. Het bestand krijgt dan .mpo als extensie.