woensdag 23 januari 2013

Verscherpen met filter > other > High pass

Een methode die vaak gebruikt wordt om te verscherpen is met het filter High pass.

Foto zoals gemaakt





















Ik heb een glas gefotografeerd in de studio waarop ik het ga laten zien.

Natuurlijk retoucheer ik eerst: ik haal een paar vlekjes en krasjes weg.

Omdat het hier een hand geblazen glas betreft volgens een middeleeuwse methode is het glas niet helemaal recht en zitten er ook luchtbelletjes in. Daardoor is het glas niet helemaal recht, dat hoort bij het glas, daar doe ik dus ook niet aan.









Retoucheren doe ik altijd in een kopie-laag zodat het origineel behouden blijft.
Als ik klaar ben dupliceer ik de retouche laag.

Kies dan voor filter > Other > high Pass.
Je moet nu een radius kiezen.

Kies maximaal 10% van de bestandsgrootte.
(Deze zie je links onderaan het doemend mits je daar voor documentsize gekozen hebt, dat is de default instelling). In dit geval is de foto 45,9 MB dus kies ik maximaal voor radius 4,6.





Het klopt dat ik nu een grijzige laag met lijntjes heb. Deze zet ik op "overlay"en je ziet meteen het resultaat: de foto is scherper. 


before en after   (animatie wisselt iedere seconde)