maandag 18 maart 2013

Bestanden aan elkaar aanpassen met LR

Soms heb je bestanden die je samen wilt gaan gebruiken. Dan wil je die qua kleur, toon, contrast e.d. bij elkaar laten horen. Hoe doe je dat op een gemakkelijke manier?

In Lightroom is dat heel eenvoudig.
Je selecteert de foto's waar het om gaat.

In dit geval past de linker foto niet bij de rest > die wil ik aanpassen.



Ik kies daarom voor het tweede beeldscherm en zet deze op "survey". dat betekent dat ik de geselecteerde bestanden naast elkaar zie.

Op het eerste beeldscherm kan ik nu in de "develop"modus de foto lichter gaan maken. Ik zie dit in het "tweede beeldscherm"(window > secondary display) ook gebeuren zodat ik goed kan beoordelen of het goed gaat. Ik hoef dus niet fysiek een tweede beeldscherm te hebben om deze functie te gebruiken.