vrijdag 25 april 2014

Portfolio interactief maken met stages in InDesign

Als je een interactief portfolio wilt maken in InDesign dan kan dit met de functies "buttons and Forms' en 'Object states'. Beide te vinden bij Window> interactive >

Ik ga nu een portfolio met foto's maken waar je doorheen kunt klikken.

Eerst plaats ik een aantal foto's op de pagina.


Deze selecteer ik allemaal en plaats ik 'op elkaar'
Ik gebruik daar de functie "align Horizontal centers" en 'align Left centers" voor.
Deze zitten boven in het balkje en zien er zo uit:

 Nu dat alle foot's op elkaar staan vergroot ik ze allemaal. Door de Shift button in te houden terwijl ik aan het kader 'trek'.
Zorg dat alle foto's nog steeds geselecteerd zijn en ga nu naar het paneel: object states en maak daar een nieuwe objectstate aan via submenu of het 'nieuw' knopje onderin.







Zet nu de foto's nog een keer op de pagina maar heel erg klein (of een voor en achteruit pijltje)



Ga nu naar het button and forms paneel. Selecteer het eerste fotootje en klik op type > button.
Action + en kies voor "go to stage". In het klein zie je de afbeeldingen staan. Niet verbaasd zijn als je naar de laatste state moet.


In het geval van de pijltjes buttons kun je voor "go to next state" of "go to previous state" kiezen.

Let op je kunt alleen verwijzen naar states die op dezelfde pagina staan.