maandag 12 mei 2014

NIDF norm vernieuw

De NIDf norm is vernieuwd voor Lightroom 5 en PS CC te downloaden op:

http://www.nidf.nl/NIDF-norm201405.pdf

Er zijn 2 dingen die mij direct al opvallen.
1. De naamgeving
2. De kleurruimten

1. De naamgeving:
Als naamgeving wordt 4 initialen_datum_nummer.extentie aangeraden. Daar ben ik het wel mee eens maar wat ik zelf tegenwoordig prefereer is 4 initialen_jaar_maand_dag_nummer.extentie

Het verschil: 
HiMa_201405014.Tiff
Hima_2014_May_14.Tiff

Ook mappen worden bij mij op datum gezet. In Lightroom bij 'folders' kies ik dan voor 'rename' (rechtermuisknop) en zet ik er nog een onderwerp achter zodat ik ook daarop sneller kan kiezen.









2. De kleurruimten:
Hij is minder bepalend m.b.t. de kleurruimte. Voeger stond er dat je aan moest leveren in Adobe RGB nu staat er een uitleg over de verschillende kleurruimten. Vandaar dat ik een aantal toevoegingen heb. Alles wat cursief geschreven is is mijn aanvulling van de tekst die er staat.

Uiteraard geldt zoals altijd: iedere kleuromzetting van het ene naar het andere profiel is in principe kwaliteitsverlies. Van een grote naar een kleine ruimte is te doen maar er kan afhankelijk van de keuze voor de rendering intent een kleurverschuiving plaats vinden. Ga je van een kleine naar een grotere ruimte dan moet er informatie bij verzonnen worden.

Ik heb de volgorde van kleurruimte hieronder daarom van klein naar groot gezet


 sRGB: noodzakelijke keuze voor foto’s op het internet en meeste afdrukcentrales. Voor hoogwaardig drukwerk of inkjetprints meestal niet toereikend. Zelf heb ik dit niet als standaard kleurruimte ingesteld in Photoshop omdat ik meestal werk voor drukwerk. Er zijn een aantal professionele centrales waar je aan moet leveren in Adobe RGB of die eigen profielen leveren. 




ECI-RGB: wordt niet door cameramakers gebruikt en is helemaal afgestemd op drukwerk wat betreft de kleurruimte.  Gebaseerd op normlicht van 5000 K en gamma 1.8 maar nog niet iedereen heeft dit profiel. Het zit tussen Adobe en 'sRGB in en men hoopt dat dit de nieuwe standaard gaat worden omdat het alle drukbare kleuren bevat en minder algemeen is als Adobe RGB (wat niet echt een profiel is). Bovendien zien afbeeldingen die in Adobe RGB staan er op beeldscherm en geprint bij centrales die 'sRGB als standaard hebben er net goed uit in tegenstelling tot dit profiel. Dit profiel moet je wel eerst zelf downloaden op http://www.eci.org/en/downloads en dan moet de ontvangende partij hem ook geïnstalleerd hebben. Versie 2 van dit profiel is ook op 16 bits bestanden te gebruiken.

Adobe RGB grootste wit, ECI RGG is het gekleurde vlak
Grootste wit is ECI RBG, kleinere, kleur is 'sRGB

























AdobeRGB: Zeer voor de hand liggende keuze, een redelijk universeel inzetbare kleurruimte. Wordt ook door digitale camera’s gebruikt bij het opnemen in JPEG, mits je dit in het menu instelt. De meeste camera's gebruiken als standaard 'sRGB, en is prima bruikbaar voor inkjet of drukwerk. 
Ook de standaard RGB kleurruimte voor de kleurruimte die ik zelf, nog steeds, als standaard aanraad te gebruiken in Photoshop. (Color Settings). Gebaseerd op 6500K (is niet normlicht). 












ProPhotoRGB: Voor heel kritisch kleurwerk, maar uitsluitend te gebruiken in 16-bits bestanden. Ook vallen de hoogverzadigde kleuren buiten het bereik van de monitor. Afhankelijk van het einddoel zul je wel naar een kleinere ruimte terug moeten. De Develop / ontwikkel module in Lightroom laat overigens alle foto's in ProPhotoRGB zien tenzij je softproof aan hebt staan.