vrijdag 6 juni 2014

Kleur Veranderen met: Image Adjustments > Match Color

Met Match Color kun je kleuren of de kleurzweem van een andere foto, of een selectie daaruit of een laag binnen je bestand op je huidige laag afstemmen.

Zelf gebruik ik deze functie voornamelijk als ik gedeelten van verschillende bestanden wil samenvoegen tot 1 geheel. Vaak is het moeilijk om zelf kleur op elkaar af te stemmen; met deze functie lukt dat wel.

Image > Adjustments > Match Colors (de functie is niet non-destructief)

Ik ga het laten zien a.d.h.v. een paar voorbeelden.

1. In dit geval heb ik een klein nieuw bestand gemaakt (5x5px) en dit bestand gevuld met de kleur paars. Het bestand heet '1'.
Het gedeelte dat ik om wil kleuren heb ik geselecteerd.
Kies: Image > Adjustments > Match Colors
Onderin selecteer ik bij 'Source' (bron) het bestand '1'.
Je ziet dat de tint hetzelfde wordt maar de kleur niet zo verzadigd. Terwijl ik de schuif van de Color Intensity wel open heb staan.
Als fade op 0 staat ben ik de details in het voorwerp kwijt.


2. Ik kan ook de tint van een hele foto overnemen. 

De source / bron
match colors op selectie
Match Colors op hele beeld

Als je de ene laag op de andere met kleur wil laten afstemmen dan kan dit door bij de Source de bestandsnaam van te nemen van het bestand zelf.

Nu kun je bij Layer kiezen welke laag als bron moet dienen.




bovenste laag kleur aangepast met als bron layer 1.