donderdag 23 april 2015

Lightroom CC (6) HDR

In eerdere versies moest je, om een HDR te maken, foto's exporteren naar Photoshop. Nu kan het in Lightroom zelf. Hoewel ik even moet wennen aan het feit dat ik, omdat ik geen kleine preview heb van de gebruikte foto's het idee heb dat ik minder kan regelen doet de functie het erg goed.

Hoewel ik een DNG afbeelding als output heb heb ik maar een 16 bits bestand. De Photoshop HDR functie levert een 32 bits bestand die opgeslagen als TIFF ook in Lightroom te openen en te bewerken is.

Photo > Photo Merge > HDR (Lightroom optie)
Photo > edit in > merge to HDR pro in Photoshop (Photoshop optie)

Een paar tests met de nieuwe functie in Lightroom.

1. Gewoon een HDR gemaakt met 7 foto's gemaakt vanaf statief met iedere keer een stop belichtingsverschil in de sluitertijd. Het resultaat is natuurlijk wat het moet zijn en een DNG (Raw bestand dus).





2. Wat nu als ik geen statief bij me heb en mijn belichtingstrapje uit de hand fotografeer?
Ook dat gaat goed. Moet ik wel 'auto align' aanzetten samen met de gohst functie (hier medium).


Foto zonder ghost functie aan: m.n. in de achtergrond zie je dat de lijnen niet recht zijn.

Foto met ghost functie aan: m.n. in de achtergrond zie je dat de lijnen nu wel recht zijn.
 3. Kan ik ook een HDR maken met maar 1 RAW bestand?
Ja dat blijkt te kunnen. Ik maak een aantal virtuele kopieën bewerk ze anders en merge ze tot een HDR.



Maar wat nu als ik bijvoorbeeld met een gradient en kleur werk of de saturatie verander al dn niet plaatselijk? Met virtuele kopieën gebeurd er niet anders als voorheen maar als ik eerst de virtuele kopien exporteer als DNG opnieuw importeer en daarna samenvoeg tot een HDR zijn wel de nieuwe kleuren ook in de HDR te zien.


 

Met kleurverschil in de virtuele kopieën 

Virtuele kopieën opgeslagen als DNG laten wel de kleurverschillen zien.
4. Tot slot nog de optie 'auto tone': in een HDR zit alle informatie en als zodanig kun je in Lightroom iedere bewerking doen die je wilt. Toch zorgt de autotoon functie ervoor dat je in aanvang minder hoeft te doen. Hieronder zie je het verschil tussen links 'auto tone' uit en rechts 'auto tone' aan.



Conclusie: ik denk dat de output zo goed is dat ik de 32 bits versie van Photoshop niet nodig ga hebben.