donderdag 23 april 2015

Lightroom CC (6) panorama

In Lightroom is het nu mogelijk om panorama's samen te voegen zonder dat je daarvoor naar Photoshop hoeft te exporteren.

Gelukkig heeft mijn dochter de eigenschap op 1 plek heel veel foto's te nemen net iets anders dus ik heb uitprobeer materiaal genoeg; allemaal RAW foto's. Het resultaat is trouwens ook een RAW bestand: DNG.

Zowel in de Library /Bibliotheek module als in Develop /Ontwikkel kan ik onder Photo's naar merge to Panorama. (sneltoets Mac: ctrl + M)

Selecteer de foto's met enige overlap.

3 foto's

Het resultaat van de 3 foto's


Nu met 13 foto's

Even wachten .....

Spherical (Sferisch) Hier : gebouwen lijken iets ronder.

Cylindrical (cilindrisch) Hier iets minder hoog en de voorgrond lijkt iets dieper

Perpective (perspectivisch)   Hier: stukje van de foto is recht, rest loopt hoekig naar voren. 

Vraag: Kan ik 2 gemaakte panorama's optellen? 

Na 10 pogingen met allemaal dezelfde melding durf ik rustig 'nee' te antwoorden zeker omdat ik zowel sferisch als cilindrische samengestelde panorama's heb uitgeprobeerd samen te voegen.






Hieronder kan ik goed de hek laten zien en het verschil tussen de sferische, cilindrische en perspectivische samenvoeging.

Sferisch


cilindrisch
perspectivisch



Vraag: hoe zit het met de overlap? 

In photoshop is het meest ideale tussen 40 en 70% hoe zit dat met Lightroom? Na meerdere testen waaronder deze hieronder kom ik tot de conclusie dat er maar een hele kleine verschuiving nodig is een overlap van 100% is geen probleem. Daaronder zie je ook dat een vrij kleine overlap van hooguit 20% ook nog eens onder een andere hoek geeft een ongelooflijk resultaat. Ook kom ik erachter dat al ik naar gecropte (uitgesneden) foto's kijk Lightroom rekent met de ongecropte exemplaren.

Wat gebeurd er met 2 foto's die nagenoeg hetzelfde zijn met uitzondering van de 2 mensen in de achtergrond die anders staan op beide foto's?

Ze worden nog steeds samengevoegd en gelukkig zie ik de mensen niet opgeteld maar heb ik er nog steeds 2 in beeld een soort automatische blend / overvloei optie dus.
gecropte bestanden
Niet gekropte bestanden

Samengevoegde bestand; dit doet de functie echt verbazingwekkend.

Vraag: Kunnen ook foto's met verschillende scherptedieptes worden opgeteld tot een scherp beeld?

In Photoshop kun je ook foto's bij elkaar optellen met verschillende scherptediepte om een helemaal scherp beeld te krijgen. Heb ik altijd een onzin functie gevonden totdat ik nu in de daglichtstudio planten aan het fotograferen ben met een 105mm en soms net niet genoeg scherp heb.

Doet deze functie in Lightroom dat ook?

Ik neem de twee onderstaande foto's voor de eerste poging. De een scherp vooraan de ander verder naar achteren.


Het resultaat is best veel belovend: scherper over een groter bereik.



Bij de volgende pogingen klopt echter de ene keer de vorm en de andere keer de scherpte niet; het werk dus niet. Zou fijn zijn voor een volgende versie van Lightroom als dat kon.