zaterdag 26 december 2015

Fuse 3D figuur plaatsen en animeren in Photoshop


Adobe is laatst gekomen met Fuse. (Mixamo) Hierin kun je 3D figuren maken. Dat op zich is al leuk. Ik heb geprobeerd mezelf te maken; dat valt niet mee. (filmpje hierboven). Iemand anders nabouwen is waarschijnlijk gemakkelijker. Je kunt de persoon behoorlijk veranderen. Kleur, stand van de ogen, kleur van het oogwit inclusief adertjes. Zo kun je alle details van iemand bewerken. Als je klaar bent kun je de figuur opslaan naar je library of naar de website van Mixamo. 

Fuse

Mixamo

Als je opslaat naar Mixamo kun je de persoon exporteren voor gebruik in bijvoorbeeld unity. Op de website kun je daarvoor ook nog eens animaties toevoegen. Dat heb ik laatst gedaan bij mijn eerste poging om te ontdekken hoe unity werkt. Het resultaat kun je bekijken via de volgende link (flink wat laadtijd) https://bb877d5dfbb2a2807ba374e53c35bbe88ee62228.googledrive.com/host/0ByMbhKyLezpZUEhfZ1Qxb2NhMVk/Hildes.html

Photoshop

Als je de foto opslaat in de CC library dan kun je de figuur vanuit het library paneel in een photoshop bestand slepen. In het lagenpaneel zie je dat je een 3D object hebt. Open de timeline het properties en 3D paneel. Op het moment dat je het skelet in het 3D paneel selecteert zie je een hele rij animaties verschijnen. Klik je op een animatie dan voeg je deze toe (erover heen scrollen geeft je een kleine preview (die je groter kunt maken). Heb je een animatie gekozen dan kun je de snelheid, het begin (min) en eind (max) en de wijdte van de armen onderin nog aanpassen. Het gezicht is ook aan te passen in het properties venster voor het geval je bijvoorbeeld vrolijker wilt kijken. 

Photoshop

In de timeline zit de play button waarmee je de animatie kunt afspelen. Je kunt hem uiteraard exporteren als filmpje. Maar de figuur is ook 3D te printen. Ben je net niet helemaal tevreden over de details; je kunt er gewoon in tekenen. Ook kun je het licht en de schaduw naar wens aanpassen.