donderdag 31 december 2015

Vlammen maken

Op de valreep van 2015 kom ik erachter dat ik nooit iets geschreven heb over het filter 'flame'.

Vandaar dat ik een kaart heb gemaakt waarin verschillende soorten vlammen geplaatst zijn. Nu nog uitleggen hoe je dat doet.


1. Open de foto die je wilt gebruiken en pas hem zo nodig aan. Deze foto is gemaakt met een lamp achter de persoon zodat ik een silhouet krijg. Vervolgens heb ik 'm geselecteerd in Photoshop en met de select > refine edge > heb ik de hoeken zachter / smooth gemaakt. (de view op zwart B) zodat ik al zou zien wat ik zou krijgen op een zwarte achtergrond. Output to > mask.
Onder deze laag een solid color fill (zwart).

2. Maak een pad/path op de plek waar je de vlam wilt. Dit pad hoeft geen eind te hebben. Zonder pad doet de functie niets.

path gemaakt met pentool

3. Maak nu een nieuwe lege laag (hoeft niet perse maar is zeker aan te raden)
4. Ga naar filter > render > flame en kies daar voor een soort vlam. Je ziet de vlam, maar helaas niet op de foto zelf. Het is daarom slim om het op een lege laag te doen omdat je dan de laag met behulp van transformatie nog kunt vergroten of verkleinen en ook kun je de transparantie nog regelen. Hoewel ik dat zelf in dit geval nergens gedaan heb. Als je het pad nog ziet moet je in het pad paneel even in het zwarte gedeelte in het midden klikken.

filter > render > flame
one flame along path

multiple flames verious Angle
 5. Voor de tekst heb ik eerst een tekstlaag gemaakt. Daarna heb ik de tekst geselecteerd (klik op tekstlaag met de ctrl/cmd ingedrukt). De selectie is omgezet in een pad. Path paneel > make work path. Vergeet geen nieuwe laag te maken voordat je weer kiest voor filter > render > flame dit keer gekozen voor candle light. De tekstlaag uitzetten en dit is het resultaat: mijn wens.