donderdag 23 april 2015

Solarisatie (Photoshop)

Ik krijg opeens weer heel veel vragen over solarisatie. Hoe je dat mooi kunt krijgen.

Traditioneel krijg je solarisatie als je, in de doka, tijdens het ontwikkelen de lamp even aanzet, al dan niet opzettelijk. Dit herbelichter moet heel kort en is niet echt te sturen.

In Photoshop zijn er een aantal plaatsen waar je solarisatie (solarize) tegenkomt of waarbij je het effect kunt bereiken. Ik ga er een 5tal laten zien.

Als uitgangspunt neem ik een vrij zachte zwart wit foto.



Methode 1: filter > Stylize > Solarize

filter > Stylize > Solarize



Methode 2: Met adjustmentlayer exposure (aanpassingslaag belichting)

 Ik heb in 2 lagen boven elkaar dezelfde foto staan. Op de bovenste laag een exposure adjustmentlayer als clipping mask met de instellingen zoals hiernaast te lezen.

de laag zelf staat op blending/ overvloei modus: diffence en de opaciteit heb ik naar smaak iets verminderd.

Methode 3: Adjustmentlayer > Gradient mapping > special effects > soft stripes

In de adjustmentlayer: gradient map kun je onder het pijltje andere gradients vinden. Zoek naar special effects > add en kies dan 'soft stripes' Door daarop te klikken kun je het naar smaak aanpassen. 

Standaard soft stripes 


Aangepaste gradient map

Methode 4: Adjustmentlayer > Color lookup > Device Link > Color negative

In dit geval heb ik twee lagen ten opzichte van elkaar iets verschoven (bovenste staat iets naar rechts. de adjustmentlayer heeft een blending (overvloei modus) op 'difference' Gewoon krijg ik een wit beeld met een zwart randje.
Adjustment layer> color Lookup > Device Link > Color negative > Overvloeimodus op 'diffence' = wit randje 

Adjustment layer > color Lookup > Device Link > Color negative > Overvloeimodus op 'diffence'  > clipping mask = zwart met wit randje 

Methode 5: Curve

De curven van een afbeelding moet normaal gesproken (bij het gebruik van lichtkleuren) van links naar rechts oplopend zijn. Is dit niet het geval, dan krijg je solarisatie. Dit ziet eruit zoals de bovenste afbeelding. 

solarisatie m.b.v. de curve 

De laag met de curve (clipping mask) op blending modus 'difference' terwijl er een tweede, normale, laag onder staat.

Lightroom CC (6) aanpassingen bij gradients

In lightroom kun je al enige tijd plaatselijke aanpassingen doen m.b.v. een graduated en radial filter en  adjustmentbrush. Nu heb je ook een adjustment brush in de gradient en radial gradient aanpassingen.

Hoe ziet dat eruit? Op het moment dat je een van beide kiest krijg je het venster te zien met mogelijkheden. Naast 'new' en 'edit' staat nu ook ' brush'. Op het moment dat je brush kiest kun je onderaan in het scherm de grootte van de kwast waarmee je gaat tekenen instellen. Dit moet je vooraf doen. Je kunt zowel een selectie toevoegen (brush A of B) als weghalen (Erase).



Hieronder zie je eerst wat er gebeurd als je een gewoon rond filter gebruikt: radial filter (shift + M) De arm van het wijzende meisje en de gezichten van beide meisjes worden ook lichter.


Ik kan nu de arm en de gezichten erbij tekenen met de brush tool. Met de letter 'o' op het toetsenbord zie je het masker. (show selected mask overlay). Daaronder zie je het nieuwe resultaat.


Nog een voorbeeld met het graduated filter (M)

Filter: zie rechts de gebouwen in de selectie

Hier zijn de gebouwen uit de selectie gegumd (erase) met de brush

Lightroom CC (6) HDR

In eerdere versies moest je, om een HDR te maken, foto's exporteren naar Photoshop. Nu kan het in Lightroom zelf. Hoewel ik even moet wennen aan het feit dat ik, omdat ik geen kleine preview heb van de gebruikte foto's het idee heb dat ik minder kan regelen doet de functie het erg goed.

Hoewel ik een DNG afbeelding als output heb heb ik maar een 16 bits bestand. De Photoshop HDR functie levert een 32 bits bestand die opgeslagen als TIFF ook in Lightroom te openen en te bewerken is.

Photo > Photo Merge > HDR (Lightroom optie)
Photo > edit in > merge to HDR pro in Photoshop (Photoshop optie)

Een paar tests met de nieuwe functie in Lightroom.

1. Gewoon een HDR gemaakt met 7 foto's gemaakt vanaf statief met iedere keer een stop belichtingsverschil in de sluitertijd. Het resultaat is natuurlijk wat het moet zijn en een DNG (Raw bestand dus).





2. Wat nu als ik geen statief bij me heb en mijn belichtingstrapje uit de hand fotografeer?
Ook dat gaat goed. Moet ik wel 'auto align' aanzetten samen met de gohst functie (hier medium).


Foto zonder ghost functie aan: m.n. in de achtergrond zie je dat de lijnen niet recht zijn.

Foto met ghost functie aan: m.n. in de achtergrond zie je dat de lijnen nu wel recht zijn.
 3. Kan ik ook een HDR maken met maar 1 RAW bestand?
Ja dat blijkt te kunnen. Ik maak een aantal virtuele kopieën bewerk ze anders en merge ze tot een HDR.



Maar wat nu als ik bijvoorbeeld met een gradient en kleur werk of de saturatie verander al dn niet plaatselijk? Met virtuele kopieën gebeurd er niet anders als voorheen maar als ik eerst de virtuele kopien exporteer als DNG opnieuw importeer en daarna samenvoeg tot een HDR zijn wel de nieuwe kleuren ook in de HDR te zien.


 

Met kleurverschil in de virtuele kopieën 

Virtuele kopieën opgeslagen als DNG laten wel de kleurverschillen zien.
4. Tot slot nog de optie 'auto tone': in een HDR zit alle informatie en als zodanig kun je in Lightroom iedere bewerking doen die je wilt. Toch zorgt de autotoon functie ervoor dat je in aanvang minder hoeft te doen. Hieronder zie je het verschil tussen links 'auto tone' uit en rechts 'auto tone' aan.



Conclusie: ik denk dat de output zo goed is dat ik de 32 bits versie van Photoshop niet nodig ga hebben.

Lightroom CC (6) panorama

In Lightroom is het nu mogelijk om panorama's samen te voegen zonder dat je daarvoor naar Photoshop hoeft te exporteren.

Gelukkig heeft mijn dochter de eigenschap op 1 plek heel veel foto's te nemen net iets anders dus ik heb uitprobeer materiaal genoeg; allemaal RAW foto's. Het resultaat is trouwens ook een RAW bestand: DNG.

Zowel in de Library /Bibliotheek module als in Develop /Ontwikkel kan ik onder Photo's naar merge to Panorama. (sneltoets Mac: ctrl + M)

Selecteer de foto's met enige overlap.

3 foto's

Het resultaat van de 3 foto's


Nu met 13 foto's

Even wachten .....

Spherical (Sferisch) Hier : gebouwen lijken iets ronder.

Cylindrical (cilindrisch) Hier iets minder hoog en de voorgrond lijkt iets dieper

Perpective (perspectivisch)   Hier: stukje van de foto is recht, rest loopt hoekig naar voren. 

Vraag: Kan ik 2 gemaakte panorama's optellen? 

Na 10 pogingen met allemaal dezelfde melding durf ik rustig 'nee' te antwoorden zeker omdat ik zowel sferisch als cilindrische samengestelde panorama's heb uitgeprobeerd samen te voegen.






Hieronder kan ik goed de hek laten zien en het verschil tussen de sferische, cilindrische en perspectivische samenvoeging.

Sferisch


cilindrisch
perspectivisch



Vraag: hoe zit het met de overlap? 

In photoshop is het meest ideale tussen 40 en 70% hoe zit dat met Lightroom? Na meerdere testen waaronder deze hieronder kom ik tot de conclusie dat er maar een hele kleine verschuiving nodig is een overlap van 100% is geen probleem. Daaronder zie je ook dat een vrij kleine overlap van hooguit 20% ook nog eens onder een andere hoek geeft een ongelooflijk resultaat. Ook kom ik erachter dat al ik naar gecropte (uitgesneden) foto's kijk Lightroom rekent met de ongecropte exemplaren.

Wat gebeurd er met 2 foto's die nagenoeg hetzelfde zijn met uitzondering van de 2 mensen in de achtergrond die anders staan op beide foto's?

Ze worden nog steeds samengevoegd en gelukkig zie ik de mensen niet opgeteld maar heb ik er nog steeds 2 in beeld een soort automatische blend / overvloei optie dus.
gecropte bestanden
Niet gekropte bestanden

Samengevoegde bestand; dit doet de functie echt verbazingwekkend.

Vraag: Kunnen ook foto's met verschillende scherptedieptes worden opgeteld tot een scherp beeld?

In Photoshop kun je ook foto's bij elkaar optellen met verschillende scherptediepte om een helemaal scherp beeld te krijgen. Heb ik altijd een onzin functie gevonden totdat ik nu in de daglichtstudio planten aan het fotograferen ben met een 105mm en soms net niet genoeg scherp heb.

Doet deze functie in Lightroom dat ook?

Ik neem de twee onderstaande foto's voor de eerste poging. De een scherp vooraan de ander verder naar achteren.


Het resultaat is best veel belovend: scherper over een groter bereik.



Bij de volgende pogingen klopt echter de ene keer de vorm en de andere keer de scherpte niet; het werk dus niet. Zou fijn zijn voor een volgende versie van Lightroom als dat kon.