maandag 18 januari 2016

inflitsen

Een klein stukje over invites met de kleine inbouwflitser op de camera:

Wanneer ga je flitsen?


  1. Als er te weinig licht is (maar is niet ideaal)
  2. Bij een tegenlicht situatie die je op wilt heffen 
  3. Om een onderwerp naar voren te laten komen
  4. Om contrast op het onderwerp te verminderen
  5. Om kleurreflectie op te heffen 

Flits synchronistatietijd

In de meeste camera's zit een gordijnsluiter. Eigenlijk zijn er 2 gordijnen; een eerste en een tweede gordijn. De een gaat open tijdens het belichten en het tweede gordijn sluit af. Dit gebeurd van boven naar onder of van links naar rechts. Bij hele snelle sluitertijden is het gordijn nooit helemaal open. Als je dan flitst doe je dit maar voor een stukje van het beeld. Vandaar dat er snelste sluitertijd is waarmee je kunt flitsen.
Dit wordt de 'flits synchronisatietijd' genoemd. Voor de meeste camera's is dit, tegenwoordig 1/250s. Het is heel gemakkelijk te bepalen wat voor jouw camera de flits synchronisatietijd is: zet de camera in de p-stand met de flitser open. De tijd die je nu ziet is de sync. tijd
+/- Flits knop
De hoeveelheid flits kun je regelen met een knopje of in het menu. (per camera op een verschillende plek).
Wat kun je met de flits +/- knop regelen?
De hoeveelheid licht die de flitser afgeeft in verhouding tot het aanwezige licht. Op de afbeelding hieronder zie je daar een voorbeeld van in het geval van een tegenlicht situatie. Bij alle 6 de foto's is de sluitertijd en het diafragma steeds hetzelfde gebleven. Het enige verschil is de hoeveelheid flitslicht. Let op het hoofd, de deur en de klink; je ziet die steeds lichter worden terwijl de achtergrond hetzelfde blijft.
Hieronder zie je hetzelfde met betrekking tot de hoeveelheid licht maar nu is er geen sprake van een tegenlicht situatie. Het contrast op de foto links, gemaakt zonder flitslicht is hoog en wordt steeds minder hoog naarmate de flits sterker wordt. De schaduw op de achtergrond wordt steeds beter zichtbaar. Je gebruikt dit als je bijvoorbeeld in de zomer met een felle zon een foto wilt maken van een persoon om de schaduwen in het gezicht te verminderen. Vaak zorgen de wenkbrauwen ervoor dat iemands ogen helemaal donker worden (in de schaduw). Met behulp van flitsen kun je dit probleem oplossen.
Stops
Hoe veder je iemand van een achtergrond plaatst hoe minder last je hebt van schaduw. Let op de foto hieronder eens op het contrast. Op de foto's links zorgt het licht van buiten ervoor dat de rechterkant lichter is dan de linker. Hoe meer flits we toevoegen hoe minder het contrast wordt. Op de foto rechts zien we niets meer van het licht van buiten; we flitsen er 'overheen'.
  • Rechts is het licht van de flitser 1 stop meer als dat van het aanwezige licht.
  • Bij 0 is er net zoveel licht van de flitser als het omgevingslicht.
  • Bij -1 is er 1 stop minder licht van de flitser afkomstig ten opzichte van het omgevingslicht; dit noemen we 'inflitsen' Hier zie je het natuurlijke licht nog wel.

Flitsen in het donker

Als het ergens donker is heb je vaak niet zoveel keus als je de sluitertijd niet te lang wilt hebben. Realiseer je dat voorwerpen die dichter bij staan meer licht krijgen als voorwerpen verder weg. Hoewel handflitsers wat dat betreft steeds slimmer worden en gefaseerd kunnen belichten. Zelf probeer ik altijd om niet dat hele erge in-flits-effect te krijgen.

Ik besteed altijd een paar minuutjes om in de omgeving een aantal testjes te maken. De ene keer zet ik de flitser op -1.0. Ik heb ook wel eens gehad dat + 1.0 flitsen en 1 stop onderbelichten het juiste effect gaf.

Schaduw van lens in beeld:

Bij lange mensen met zonnekap of groothoeklenzen heb je kans dat je aan de onderkant van je beeld een ronde zwarte schaduw ziet als je de flitser op de camera gebruikt. Je ziet dan de schaduw van de lens of van de zonnekap omdat de flitser niet hoog genoeg staat.
Rode ogen
Het licht van de kleine flitser op de camera gaat behoorlijk rechtuit. Dit zorgt er snel voor dat het licht door de ogen van je persoon rechtstreeks gereflecteerd wordt. Dit kan rode ogen geven. Fabrikante maken daarom een rode ogenfunctie waarbij voorafgaand op de echte flits een paar kleine flitsjes afgegeven worden. In Lightroom en camera Raw kun je rode ogen weg halen.
SLOW en REAR
Slow en Rear zijn ander opties die bij het flitsen horen. Beide gebruik je tijdens het flitsen met lange sluitertijden. Bij slow wordt er geflitst zodra de sluiter open gaat 'op het eerste gordijn' de scene wordt stilgezet in beeld en vervolgens zie je de beweging. Hieronder zie je wat er gebeurd als iemand van links naar rechts loopt er is een streep voor de persoon. In het geval van een automatische witbalans wordt deze in dit geval gebaseerd op het flitslicht.


Bij rear belicht je de foto eerst normaal en flits je vlak voor de het tweede gordijn sluit. Hieronder zie je wat er gebeurd als iemand van links naar rechts loopt er is een streep achter de persoon zichtbaar. In het geval van een automatische witbalans wordt deze in dit geval gebaseerd op het omgevingslicht.