zondag 1 december 2013

Styles maken en toekennen aan een beeld (ACA)

Als ik bij de help functie in Photoshop Style intyp krijg ik een aantal mogelijkheden. 

  • Text gerelateerde Styles: Character, Paragraph en Type Styles
  • Layer Styles en Styles


Ik ga het hier over layers styles / layer effects hebben.
De bekendste Layer Style is de Drop Shadow (volgens mij).
Hieronder het paneel met alle mogelijkheden. Zoals je ziet is het mogelijk meerdere Styles tegelijkertijd toe te passen op een laag.


Rechts bij 'New Style' kun je een groep van Stylen opslaan. Deze komt dan met een icoontje in het 'Styles Panel' Hierdoor kun je hem slepen op een laag om hem toe te passen.


Ik denk dat het meest bijzonder van Stylen/effects is dat het toe te passen is op alle soorten van lagen: tekst, slimme (smart) objecten en pixels.

Degene die ik het vaakst gebruik is de layer blending optie. Hiermee kun je uit bovenste laag ten opzichte van die eronder kleur weghalen waardoor lagen blenden.
Dit is te zien aan de wolken hiernaast (De wolken liggen in de onderste laag en ik laat eigenlijk het wit van de onderste laag door schemeren in de bovenste laag.

In het venster (onderaan) kun je zien hoe en waar.
Het verloop kun je maken door de driehoekjes uit elkaar te halen. Hiervoor moet je de "ALT" ingedrukt houden.

Iets uitgebreider is het te lezen in een eerder artikel: http://hildemaassen.blogspot.nl/2011/02/effect-blenden.html